Nu de deadline van 25 mei is gepasseerd, is het tijd voor een andere belangrijke vraag: wat kunnen we leren van de AVG over onze marketinginspanningen en het succes van deze aanpak?
Als je e-maildatabase met adressen sterk geslonken is, gaat er ergens iets mis. Het dwingt je als organisatie na te denken over de kwaliteit van de informatie die je biedt. Wat is de waarde van informatie die ik via e-mail verstuur naar prospects, klanten en oud-klanten?
De AVG kan daarom juist een kans zijn om je marketingstrategie nog verder te verbeteren. Waar je in het verleden nog veel mensen bijna automatisch op een e-maillijst kon zetten en kon benaderen via een algemene e-mail, moet je nu vooral gaan nadenken voor de relevantie van informatie voor de ontvangers.
Kortom: hoe kun je ervoor zorgen dat je e-maildatabase weer gaat groeien?
De inhoud (content) en relevantie voor de ontvanger is de basis. Ga denken vanuit de
ontvanger! Maak je content daarnaast ook meetbaar. Kijk ook welke informatie het
meest wordt gelezen en via welke kanalen. Via de website, mobiel of andere
apparaten.
Evalueer ook de doelgroep en knip deze juist op in verschillende segmenten. Een
algemeen directeur maakt vanuit zijn rol als ondernemer vaak heel andere keuzes dan
een medewerker op de binnendienst. Bied dus betere content afgestemd op je
doelgroep.
Mensen willen van nature geïnspireerd worden. Zorg daarom voor afwisseling in je e-mailnieuwsbrief. Laat bijvoorbeeld klanten aan het woord of presenteer een bijzondere medewerker uit je team. Een specialist uit je vakgebied kan ook zijn inzichten geven over je produkt of dienstverlening. Contentmarketing is een echt vak en is meer dan een paar acties of weetjes in een nieuwsbrief.
Zie de AVG vooral als een kans om je marketingstrategie nog verder te verbeteren en om je klant relaties te versterken. Bij PrivacyMinds hebben we marketeers die op de hoogte zijn van de privacy- en e-mailmarketingwetgeving. Zij kunnen je helpen om een nieuwe e-mailmarketingstrategie verder of opnieuw en vooral pragmatisch in te vullen.